En Sıcak Konular

Irak’ta Mahmur dışında 5 kamp daha var

31 Temmuz 2009 17:49 tsi
TÜRKİYE’nin Hakkari ve Şırnak bölgesinde yaşanan terör nedeniyle kaçak yollardan Kuzey Irak’a göç edenler, geçen süre içinde bir çok kamp değişti.

BM sayımına göre 11 bin 350 kişinin yaşadığı Mahmur Kampı dışında, çeşitli yerlerde Türkiye’den göç edenlerin yaşadığı 5 kampın daha bulunduğu belirtildi. Kampta bazı ev ve işyerlerine terörist Abdullah Öcalan’ın posterleri asılırken, Mahmur Belediye Başkanı Abdülkerim Tunç, geri dönmeleri için öncelikle Kürt sorununun çözülmesi gerektiğini dile getirdi.

Türkiye’de 1993-1994’lü yıllarda yaşanan terör olayları nedeniyle Hakkari ve Şırnak’ın sınır kesimlerinde yaşayan binlerce kişi, kaçak yollardan Irak’a göç etti. Kürtler ilk 4 yılda Kuzey Irak’ta sırasıyla Bihere, Seraniş, Besive, Geliye Kıymete ve BM gözetiminde oluşturulan Duhok yakınlarındaki Etruş, Ninova, Nehdare ve son olarak 2003 yılına kadar 36 paralelin üzerinde bulunan Saddam Hüseyin denetimindeki Mahmur Kampı’na yerleştiler. Kampta kendi belediyelerini oluşturan, 60 kişilik meclis kuran mülteciler, BM’nin kurduğu ilköğretim ve liseye çocuklarını gönderdi. Kampta kalan bir çok genç Erbil ve Süleymaniye’deki üniversitelerde okuyor. Erbil’de 80 kilometre mesafede olmasına rağmen Musul’a bağlı olan BM denetimindeki Mahmur kampının güvenliğini ise Irak merkezi hükümetine bağlı askerleri sağlıyor.

MAHMUR KAMPI KÜÇÜK BİR KASABA GİBİ

BM’nin sayımına göre 11 bin 350 kişinin yaşadığı Mahmur Kampı’ndaki Kürt mülteciler, kısa sürede çevreye uyum sağlayarak kendilerine göre bir yaşam kurdu. İnternet kafelerin, marketlerin, bilardo salonlarının, lokantaların, camiinin kurulduğu kampta, lüks araçlar ise dikkati çekiyor. Kamp BM’nin denetiminde olmasına rağmen gazetecilerin kampta oluşturulan meclisin izni olmadan kesinlikle içeriye alınmıyor. Kampta yaşayan ailelerde çocuk sayısı ise 8 ile 10 arasında değişiyor. Kamptaki tüm evlerde ve işyerlerinde Abdullah Öcalan posterleri ile PKK yazıları yer alıyor. Marketlerin çoğunda ise gençler dizüstü bilgisayarlarla, yurt dışındaki arkadaşları haberleşiyor.

DHA muhabirinin görüştüğü Mahmurlular ağız birliğini etmişcesine ilk önce, “Kürt sorununun çözümünde Apo ve PKK muhatap alınmalı” sözüyle başlıyor. Kendileri için ekonomik sorunlardan önce mutlaka göç nedenleri olan Kürt sorununun çözülmesini isteyen Mahmurlular, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün açıklamalarından ise hayli umutlu görünüyor.

DÖNMEK İSTERİZ ÖNCE KÜRT SORUNU ÇÖZÜLSÜN

Kamptaki internet kafenin sahibi olan 6 çocuk babası Şırnaklı Mehmet Üren, 1993 yılından ailesiyle birlikte Şırnak’ın Uludere İlçesi’nden Kuzey Irak’a göç ettikleri, günlerce süren yolculuktan sonra irili ufaklı bir çok kampta konakladıklarını söyledi. Çatışmalar sırasında köylerinin askerler tarafından yakıldığını iddia eden Mehmet Üren, şöyle konuştu:
“Köyümüz boşaldıktan sonra ben de ailemi alarak diğer köylülerimizle birlikte dağlık alandan sınır geçerek Kuzey Irak’a geldik. Bizim gibi yüzlerce aile vardı. Dağlarda önce oluşturulan geçici kamplarda kaldık. Açlık susuzluk çektik, çoluk çocuk perişan olduk. Daha sonra Ertuş, Ninova ve ardından Mahmur’a yerleştirildik. Buradaki yaşamımız şimdi çok iyi. Bir şeye ihtiyacımız yok. Burada düzenimizi kurduk. Ama ülke hasreti çekiyoruz. Türkiye bizim vatanımız, dönmeyi çok istiyoruz. Ama, bizim buraya geliş amacımız var. Biz Türkiye’deki Kürt sorununun öncelikli olarak çözülmesini istiyoruz. Bunun için de devletin mutlaka Abdullah Öcalan ve PKK’yi muhatap alması gerekiyor. Bu olmazsa dağlardaki silahlı PKK’lılar kesinle silah bırakıp inmez. Bu işi bir şekilde artık çözmek gerekiyor. Bizim için ekonomik problemler ikinci sırada geliyor. Ancak Kürt sorunu çözülüp, uğradığımız zarar ziyan karşılanırsa tabiiki seve seve kendi ülkemize geri döneriz.”

EN FAZLA ZORLUĞU KADINLAR ÇEKİYOR

Mahmur Kampı’ndaki zorlu yaşam koşullarından en fazla çeken ise kadınlar. Mehmet Üren’in eşi Makbule Üren, yıllardır bu kampta yaşadıklarını, çöl kesimine yakın oldukları için sürekli çöl fırtınası çıktığını, bir çok kişinin hasta olduğunu dile getiriyor. En büyük sorunlarının içme suyu olduğunu belirten Makbule Üren, “Kampa tankerlerle su getiriliyor. Ben kendim günde 20 bidon suyu sırtımla çekiyorum. Sürekli hastalanıyoruz. Kamptaki doktorlarda yetersiz. Biz bu sorunların artık bitmesini istiyoruz. Ama öncelikle Abdullah Öcalan’ın ve PKK’nın muhatap alınmasını istiyoruz. Çünkü çocuklarımız dağlarda, onların artık ölmesini istemiyoruz. Bir an önce barış sağlanırsa bizde ülkemize geri döneriz. En Büyük hayalimiz bu zaten. Ama şartlar oluşmazsa burdaki durum ne kadar kötü olursa olsun biz yine geri dönmeyiz” dedi.

MAHMUR DIŞINDA 5 KAMP DAHA VAR

Şırnak’ın Uludere İlçesi’nden olan Mahmur Belediye Başkanı Abdülkerim Tunç, Kuzey Irak’ta Türkiye’den gelen Kürt mültecilerin sadece Mahmur’da bulunmadığını belirterek, Ertuş kampı boşaltıldıktan sonra bazı mültcilerin değişik bölgelerde oluşturulan kamplara yerleştiğini dile getirdi. Tunç, “Mahmur nüfus bakımından çok olduğu için sürekli gündeme geliyor. Oysa, Zaho ile Duhok arasındaki Smel bölgesinde Gregewro kampında 500, Miserike’de 500, Akre ilçesi yakınındaki Heseniye’de 100, Melebirkan’da 750 ve Şaklava ilçesi yakınındaki Hariri kamplarında ise 250 kişi yaşıyor. Bu kamplar da BM denetiminde. Ve onlar da şartların oluşması halinde artık ülkelerine dönmek istiyoruz. Ama her şeyden önce biz Kürt sorunu çözülmeden asla geri dönmeyiz diyorlar. Biz burda elele vererek altyapı sorunlarını gidermeye çalışıyoruz” dedi.

Hürriyet

Bu haber 719 defa okundu.