En Sıcak Konular

Rüşdü Paşa



Rüşdü Paşa
0 0 0000

bakalım



aklın yolunun bir olduğu, bir varsayım, birçok yerde kesinlikle geçersiz ve zararlıdır, tek yol, doğal olarak faşizm imâ eder, yanlış hiyerarşi içerir ve değersizdir, silahların kelimelere göre önceliğidir, faşizm kapitalizmin cankurtaranıdır, krizin ardından devreye girer, paylaşım sorununun nihai halli için kullanılır, kullanıldı, 19.yüzyıl kapitlizmin altın çağıdır, yüzyılın sonunda krizler oluşmaya başlar, ardından cihan harbi, 1929 büyük buhranı ve işte faşizm. sosyal tarih, göz göre göre gerçekleşir, bir fark vardır ki görenler başlarına ne geldiğini o ân anlayamazlar, gerçek kahramanlar proust’un kahramanları gibidir, görüyorlar, ama göremiyorlar, olayın içindedirler, bilemiyorlar. welcome to the world of ideology.

türk, 19.asırda dûnyayı merak etmedi, dûnya o zaman yalnızca avrupa’dır, amerika birleşik devletleri, hazırlık aşamasındadır ve uzak asya, uzaktır, türk, fransızca konuşabiliyordu, yazabiliyordu, balzac’la ilgili değildir, ilgisizlik uzun 20.yüzyılda devam etti, ikinci cihan harbi sonrasında fransız mekteplerine giden türk, deleuze okumadan geldi, foucault’nun haklı olduğu varsayımı ile, 20.yüzyıl deleuze yüzyılıdır, fransa’da 20.yüzyılda okuyan türk, türkiye’ye deleuze getirmedi, birkaç kelime getirdiler, ortak mefhum olarak değil, bölmek için kullanıldı, iyi karşılaşmalar gerçekleşmedi.

tarihçi var, sağcı, milliyetçi, mukaddesatçı, mükemmel  osmanlı tarihi biliyor, bilmediği bir şey var, o şey, kapitalizmdir, ve kapitalizm nedir bilmeden, avrupa’nın yükselişi ve osmanlı’nın çöküşü açıklanamaz, açıklanamadı.

teorisyen var, solcu, ilerleme düşüncesinden yana, devrimci, kapitalizm nedir, mükemmel bir şekilde bilir, avrupa tarihinin dinamiklerini, iktisadını, sosyal olaylarını avrupalı kadar iyi bilir, birşey bilmez, ahlak nedir bilmez, ahlak bilmediğinden osmanlı’ya uzaktır ve osmanlı’yı açıklamak gereği duymaz, osmanlı açıklanmadan bugün anlaşılamaz, türk teorisyen, elleri, zihni bağlı, bağlanmış, kıvranan bir tiptir, önyargılı, kafasız ve ruhsuz.

batı’ya giden türk ikiye ayrıldı. bir: bavul gibi gitti, bavul gibi geldi. iki: batı’ya dahil oldu. ilki sağcı, ikincisi solcudur.

toplumu akıllı yapan, iyi karşılaşmalar ve ortak mefhumların kavranmasıdır, varlığıdır, geçerliliğidir, toplumun akılsız olmak ihtimali var mı, şüphesiz yok, akıllı olmayan toplum toplum değildir, ne olduğu belirsizdir, başka birşeydir, o şey, anlaşılmaz, açıklanamaz ve sevilemez.

‘bakalım’, türk’ün çöküş karşısında kullandığı kaçış kavramıdır, son iki yüzyılda türkçe’de en çok kullanılan kelime, bakalım, olmalıdır, çok dendi, devlet adamları dedi, babalar dedi, anneler dedi, genç adam umutsuzca dedi, genç kadın kaçarken dedi, çocuklar ve yabancı devlet adamları, bakalım kelimesini duyduklarında, anlamadılar, reform, yenilik, planlama, söz vermek, gerçekleşmeler, tarih, sevgi birikimi, sözleşmeler, bakalım kelimesi ile irtibatlı olarak, olumsuzlandı, çekildiğiniz bir hayat karşısında, seyirci olmanın, kendini etkisizleştirmenin, dışarıdaki gelişmelerin, kendi tesadüfilikleri içinde ve hayırlı bir şekilde gerçekleşeceğine ilişkin bir beklenti sözü, hareketsiz arabada bir over drive düğmesi, olarak kaldı.

ne olacak, ne beklenmeli, sağcı ve solcu, bakalım kelimesinde buluşur, bakarlar, onlardan bakan olanlar olur, hep bakan olmak isterler, bakıyorlar,  baksınlar, baka baka ertelenen ve  kaybedilen, hayat oldu, oluyor, olacak.


Bu yazı 2,106 defa okundu.






Yorumlar

 + Yorum Ekle 
    kapat

    Değerli okuyucumuz,
    Yazdığınız yorumlar editör denetiminden sonra onaylanır ve sitede yayınlanır.
    Yorum yazarken aşağıda maddeler halinde belirtilmiş hususları okumuş, anlamış, kabul etmiş sayılırsınız.
    · Türkiye Cumhuriyeti kanunlarında açıkça suç olarak belirtilmiş konular için suçu ya da suçluyu övücü ifadeler kullanılamayağını,
    · Kişi ya da kurumlar için eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi ya da kurumlara karşı tehdit, saldırı ya da tahkir içerikli ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi veya kurumların telif haklarına konu olan fikir ve/veya sanat eserlerine ait hiçbir içerik yayınlanamayacağını,
    · Kişi veya kurumların ticari sırlarının ifşaı edilemeyeceğini,
    · Genel ahlaka aykırı söz, ifade ya da yakıştırmaların yapılamayacağını,
    · Yasal bir takip durumda, yorum tarih ve saati ile yorumu yazdığım cihaza ait IP numarasının adli makamlara iletileceğini,
    · Yorumumdan kaynaklanan her türlü hukuki sorumluluğun tarafıma ait olduğunu,
    Bu formu gönderdiğimde kabul ediyorum.





    Diğer köşe yazıları

     Tüm Yazılar 
    • 4 Temmuz 2012 korku zamanın kaybedilmesidir
    • 4 Nisan 2012 Nietzche bir gelecek tarihçisidir
    • 7 Mart 2012 Mesele Bir Şapka Meselesidir
    • 6 Şubat 2012 Yerliler 1986 Nereye
    • 26 Ocak 2012 Bakış açın yoksa, sen yoksun
    • 9 Ocak 2012 kıyamam sana
    • 22 Kasım 2011 İtalyan Düşü
    • 16 Kasım 2011 evine dön
    • 3 Kasım 2011 İktisatçı
    • 1 Kasım 2011 Arzu
    • 27 Ekim 2011 Ayakta kalmak
    • 11 Ekim 2011 Yöntem
    • 29 Eylül 2011 yalan
    • 16 Temmuz 2011 Kendin olmak bir saldırıdır
    • 22 Haziran 2011 kaçış
    • 26 Mayıs 2011 obama’ya açık mektub
    • 23 Mayıs 2011 kafka’nın dûnyasındayım (*)
    • 18 Mayıs 2011 geçmiş sonradan gelir
    • 14 Mayıs 2011 hakikatin rengi yeşildir
    • 11 Mayıs 2011 halk günü

    En Çok Okunan Haberler


    Haber Sistemi altyapısı ile çalışmaktadır.
    6,883 µs