En Sıcak Konular

Prof. Dr. Ahmet Rasim Küçükusta



Prof. Dr. Ahmet Rasim Küçükusta
0 0 0000

Kolesterol düşürücü ilaçlarda kas erimesi ve böbrek yetersizliği tehlikesi var



Statinler kalp-damar hastalıklarına bağlı komplikasyonları azaltmak için kullanılan ilaçlar. Bunların yerinde kullanılmasına elbette diyeceğimiz yok ama şu da bir gerçek ki bu ilaçlar pratikte her kolesterolü yüksek olan kişiye üstelik bir de ‘ömür boyu kullanılması dayatmasıyla’ yazılıyor.

Oysa kalp-damar hastalıkları riskinin azaltmanın egzersiz, beslenmenin düzenlenmesi, kilo verme, sigara ve alkolün kesilmesi gibi daha etkili, riskleri bulunmayan ve üstelik de bedava olan pek çok yolu var.

Statinlere harcanan milyarca dolar bir tarafa bu ilaçların karaciğer hasarı, cinsel gücü olumsuz etkileme, uykusuzluk, sinirlilik, saldırganlık, hafıza kaybı, unutkanlık, intihara teşebbüs, polinöropati… gibi pek çok yan tesirleri olduğu biliniyor. Hayvan deneylerinde kanser oluşumunu artırdıkları gösterildi. Yakın zamanlarda statinlerin şeker hastalığına yol açtığı ve enfeksiyon riskini artırdıkları da bildirildi. 

Bu hafta Amerikan İlaç ve Gıda Dairesi (FDA) tarafından yeni bir araştırmanın sonuçlarına dayanılarak yapılan açıklamada kolesterol düşürücü ilaçlardan olan simvastatin’ in ağır kas hasarı ve ölüme kadar gidebilen böbrek yetersizliğine sebep olabileceği uyarısı yapıldı. Simvastatin ülkemizde de Zocor adıyla satılıyor.

Genel olarak statin’ ler adı verilen kolesterol düşürücü ilaçların kas hasarına (miyopati) yol açtıkları daha önce de biliniyordu. Bu hasar nadiren rabdomiyoliz adı verilen çok daha ağır bir forma dönüşebiliyor. Bu durumda hasara uğrayan kas dokusundan miyoglobin isimli protein kana karışıyor ve bu madde böbrekleri zarara uğratarak böbrek yetersizliğine yol açıyor.

Kısa adı SEARCH olan araştırmada her birinde 6 bin kişi olan gruplardan birine günde 80 miligram diğerine ise 20 miligram simvastatin verilmiş. Yüksek doz ilaç alan grupta 52 hastada miyopati ve 11 hastada rabdomiyoliz görülürken düşük doz alan grupta sadece bir hastada miyopati ortaya çıkmış.

Simvastatinin bu yan etkileri Çinlilerde ve bazı antibiyotik ve kalp ilaçlarını kullananlarda daha fazla görülüyor.

Bu ilaçla ilgili kas hasarının belirtileri şunlar:

* Kas ağrıları, hassasiyet veya zayıflık,

* Kanda CPK seviyesinin yükselmesi,

* İzah edilemeyen halsizlik,

* Koyu veya kırmızı idrar,

* Statin kullanan hastaların bu belirtiler ortaya çıktığında, 

hemen doktorlarına başvurmaları gerekiyor.

Gelelim neticeye

Her ilacın mutlaka yan tesirleri olduğu ve birçok hastalığın hayat tarzı düzenlemeleriyle daha kolay ve etkili bir şekilde önlenebileceği veya tedavi edilebileceği unutulmamalı.



Bu yazı 2,770 defa okundu.






Yorumlar

 + Yorum Ekle 
    kapat

    Değerli okuyucumuz,
    Yazdığınız yorumlar editör denetiminden sonra onaylanır ve sitede yayınlanır.
    Yorum yazarken aşağıda maddeler halinde belirtilmiş hususları okumuş, anlamış, kabul etmiş sayılırsınız.
    · Türkiye Cumhuriyeti kanunlarında açıkça suç olarak belirtilmiş konular için suçu ya da suçluyu övücü ifadeler kullanılamayağını,
    · Kişi ya da kurumlar için eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi ya da kurumlara karşı tehdit, saldırı ya da tahkir içerikli ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi veya kurumların telif haklarına konu olan fikir ve/veya sanat eserlerine ait hiçbir içerik yayınlanamayacağını,
    · Kişi veya kurumların ticari sırlarının ifşaı edilemeyeceğini,
    · Genel ahlaka aykırı söz, ifade ya da yakıştırmaların yapılamayacağını,
    · Yasal bir takip durumda, yorum tarih ve saati ile yorumu yazdığım cihaza ait IP numarasının adli makamlara iletileceğini,
    · Yorumumdan kaynaklanan her türlü hukuki sorumluluğun tarafıma ait olduğunu,
    Bu formu gönderdiğimde kabul ediyorum.





    Diğer köşe yazıları

     Tüm Yazılar 
    • 31 Ekim 2014 Günde 3 bardak süt kemik kırığı ve ölüm riskini artırıyor
    • 14 Mayıs 2013 Akademik sahtekârlık geleneğinin kime ne zararı var
    • 11 Aralık 2012 Yakında ruh hastası olmayan kalmayacak
    • 9 Ekim 2012 Bir Türk tıp alanında Nobel alabilir mi?
    • 3 Ekim 2012 Burun damlaları ile aldatılıyor muyuz?
    • 2 Ekim 2012 Kimi kime şikâyet edelim?
    • 1 Ekim 2012 Türkiye'de mamografi taramaları rezaleti
    • 16 Eylül 2012 Mamografi taramalarına karşıyım
    • 10 Eylül 2012 Modern tıbbın son numarası: Aşırı teşhis
    • 8 Eylül 2012 Mamografi kanser riskini arttırıyor
    • 7 Eylül 2012 Benzer ilaç nedir?
    • 28 Ağustos 2012 Meme taraması saç taramaya benzemez
    • 14 Ağustos 2012 Antibakteriyel ürünlerdeki büyük tehlike
    • 6 Ağustos 2012 Sağlıklı suda hiçbir mikrop olmamalıdır
    • 30 Temmuz 2012 Enerji içecekleri yasaklanmalıdır
    • 23 Temmuz 2012 Damacana mı musluk suyu mu?
    • 10 Temmuz 2012 İlaç tanıtımında bundan iyisi Şam'da kayısı
    • 23 Haziran 2012 Bir sağlık haberi skandalı
    • 13 Haziran 2012 Ot-Çöp tüccarlarından alacağımız dersler de var
    • 17 Nisan 2012 Sönmez gene döndü

    En Çok Okunan Haberler


    Haber Sistemi altyapısı ile çalışmaktadır.
    5,963 µs